Місцеві вибори призначено на 25 жовтня (остання неділя місяця) 2015 року. Закон про місцеві вибори досі не опубліковано (проте за останніми чутками вже підписано Президентом), принаймні офіційний статус – "направлено на підпис". Тож цілком вірогідно, що обиратимемо місцеві ради вже за новим законом.
Саме слово "ради" (советы) – жах, як не подобається, адже є прямим пережитком радянської епохи, з проявами якої ми так активно боремося, як у вищезазначеному законі, так і перейменовуючи усе що тільки можна по-країні в цілому.
Оскільки кількість запитань уже перевищила усі можливі та адекватні межі – роз'яснюю, що саме нам законодавча ініціатива готує.
По-перше, вітаю! НАМ на момент виборів виповниться 1,5роки, а це означає, що структурні осередки партії «5.10» братимуть участь у виборах до рад усіх рівнів, де такі осередки зареєстровані. Цитую норму закону:
Місцева організація партії може висувати кандидатів на місцевих виборах, якщо ця партія зареєстрована у встановленому законом порядку не пізніше як за триста шістдесят п’ять днів до дня виборів та сама організація зареєстрована у встановленому законом порядку.
Це означає, що місцевий осередок, що власне відповідає раді, до якої подаються кандидати може бути зареєстрований хоч за тиждень до подання кандидатів тож дрібні міста іще мають шанс. Наразі ми маємо 23 осередки, зі статусом юридичної особи, що зареєстровані понад рік + 2 осередки районного значення без створення юридичної особи (сукупна кількість довгожителів – 25).
Кількість депутатів у місцевій раді дорівнюватиме кількості територіальних округів, за кожним з яких закріплюється по 1 кандидату від партії або виборчого блоку.
- до 1 тисячі виборців - 16 депутатів;
- від 1 тисячі до 3 тисяч виборців - 20 депутатів;
- від 3 тисяч до 5 тисяч виборців - 30 депутатів;
- від 5 тисяч до 20 тисяч виборців - 36 депутатів;
- від 20 тисяч до 50 тисяч виборців - 46 депутатів;
- від 50 тисяч до 100 тисяч виборців - 50 депутатів;
- від 100 тисяч до 250 тисяч виборців - 60 депутатів;
- від 250 тисяч до 500 тисяч виборців - 76 депутатів;
- від 500 тисяч до 1 мільйона виборців - 90 депутатів;
- від 1 мільйона до 2 мільйонів виборців - 110 депутатів;
- понад 2 мільйони виборців - 120 депутатів (місто Київ).
Кандидатом у депутати може бути будь-яка особа, що має право голосу за конституцією України (досягла 18річного віку, є дієздатною) та не має непогашеної судимості.
Партійна організація подає до територіальної виборчої комісії: заяву про реєстрацію кандидатів у депутати, копію свідоцтва про реєстрацію місцевої партійної організації, копію рішення вищого партійного органу про участь її місцевої організації у відповідних місцевих виборах, витяг з протоколу зборів (конференції) місцевої організації партії про висування кандидатів, документ про внесення грошової застави та виборчого списку в паперовому та електронному виді, а також повний пакет документів по кожному кандидату, що включає подає заяву установленого зразка, автобіографію, по 4 фото (4х6см) та декларації про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру за попередній (останній) рік. Готуємо декларації про доходи та, на щастя чи на горе, про витрати!
Список кандидатів у депутати складається у алфавітному порядку, а точніше перша трійка + усі решта за алфавітним. Що це означає? Люди голосують у своїх бюлетенях не за партію, а за кандидата від партії. Тобто, якщо партія набирає прохідні 5% (для виборчого блоку цей поріг підвищено до 7%), то далі за рейтинговою системою складається ТОП лідерів партії за голосами виборців, а не за рішенням Голови чи Лідера партії. Для чого потрібна перша трійка списку? Перше/друге чи третє прізвище може бути внесено у бюлетені тих територіальних округів, за якими не закріплено жодного з кандидатів (кандидат може бути закріплений лише за одним територіальним округом тож маємо автоматичне протиріччя у тексті Закону).
Грошова застава декларації про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру у відповідну міську раду та також залежить від кількості виборців. Рахуємо за формулою кількість виборців/100000*4*1218 (мінімальна заробітна плата) грн. Тож застава для Києва орієнтовно складе 107 000 грн.
На місцевих виборах іноземці не лише не приймають участь, але й не мають права передвиборчої агітації! Так само заборонена агітація через іноземні засоби масової інформації, навіть якщо вони діють на території України. УВАГА усім грузинам, що активно працюють в Україні. Ви законом винесені поза виборчий процес.
Як рахуватимуть?
У виборчому списку місцевої організації партії кандидати у депутати розташовуються в порядку зменшення відсотку голосів виборців, поданих за відповідну місцеву організацію партію (блок) у територіальних виборчих округах, за якими були закріплені кандидати, від загальної кількості голосів виборців, поданих за всі місцеві організації партій у відповідних територіальних виборчих округах. У разі, якщо отримані відсотки є рівними у кількох кандидатів у депутати, вони розміщуються у виборчому списку в порядку зменшення кількості голосів виборців поданих за місцеву партійну організацію. Після встановлення кількості депутатських мандатів, отриманих місцевими організаціями партій (блоків), та визначення черговості кандидатів у депутати у виборчих списках місцевих організацій партій (блоків) територіальна виборча комісія встановлює та оприлюднює результати.
Чи по всій Україні пройдуть вибори? У разі неможливості організувати та підготувати проведення виборів до окремих органів місцевого самоврядування на території Донецької та Луганської областей, Центральна виборча комісія за поданням обласної військово-цивільної адміністрації може прийняти рішення про неможливість проведення відповідних виборів.
Підсумую на прикладі міста Києва:
Політична Партія «5.10» на місцеві вибори у Києві може подати 120 кандидатів, кандидата на посаду мера міста та 120 осіб, до складу виборчих комісій, кількість спостерігачів та довірених осіб жорстко не регламентована, проте бажано мати принаймні по одному спостерігачу на округ. Також Київська міська партійна організація має внести заставу у сумі близькій до 214 000 грн. (по 107 000грн за мера та за список).
Кандидати у депутати мають бути максимально відомими у своїх округах та публічними адже ми відповідно до нового Закону продаємо виборцю довіру до особи кандидата, а не лише до Політичної Партії як до бренду. Хто саме пройде буде залежати від індивідуальної активності та голосів виборців, а не від рішення Лідера партії, Центрального офісу чи ще кого! Успіхів нам та самовизначення!
У кого есть другие варианты - предлагайте !